zelf leren vliegen

Start Omhoog Inhoud

 

Start Omhoog

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Piloot worden

Om te mogen vliegen met een ultra-light moet je natuurlijk eerst je brevet halen. Binnen europa, zijn de eisen hiervoor nog niet gelijkgesteld. Hier volgt dan ook de overzichtje met de eisen voor het halen van een Belgisch brevet. 

De eisen voor België  zijn per januari 2003 iets veranderd mbt medische keuring  Deze eerste keuring vind nu plaats in Brussel bij het Bestuur der Luchtvaart. ( voor meer info zie www.fed-ulm.be)   Na de medische goedkeuring vraagt men bij de gemeente een bewijs van goedgedrag aan. Samen met een paar pasfoto's en een geldstorting is dit alles, om een oefenvergunning te verkregen (dit is 2 jaar geldig). Na het ontvangen van die vergunning en het vliegboek, kan men beginnen met  de diverse praktische lessen. Afhankelijk van de omstandigheden en de vaardigheden kan dit tussen de 6 en 25 lesuren zijn(meestal in lessen van een half uur)  Na een kennismakingsles, van het  het toestel, word  begonnen met de eerste oefeningen . Het sturen!! Eerst rechtdoor, dan bochten, dan klimmen/dalenden, als laatste een combinatie van beide: klimmende/dalende bochten.  Na goed resultaat kan worden begonnen met het moeilijkste van het vliegen:  het landen . Dit neemt verreweg de meeste tijd in beslag. Een goede landing is namelijk afhankelijk van veel factoren.   niet alleen de wind/windrichting maar ook juiste snelheid en  juiste hoogte, zijn van belang.   Nadat ook, het landen veilig word bevonden door de instructeur, volgt de eerst solo-vlucht.  

Na de deze solovlucht, mag men verder gaan met oefenen, in  het landen, en natuurlijk ook in het navigeren. Onder begeleiding van de instructeur worden nog een paar oefen-navigatie's gemaakt. Gevolgd door een overland vlucht naar een ander vliegveld op min 35 km afstand  In de winterperiode volgt meestal de theoretisch opleiding. De cursus is verdeeld over de volgende vakken: 

bulletreglementering 
bullettechniek van het vliegen, 
bulletnavigatie, 
bullettechniek, 
bulletmeteo,  

Voor het vak reglementering moet men een examen in Brussel gaan afleggen. 

Als men al deze fases met goed gevolg heeft afgelegd, kan door de instructeur het  uiteindelijke examen worden aangevraagd. Dit examen vind plaats op een ander vliegveld en onder toezicht van een examinator.  Behoudens het theorieexamen moet men ook een paar praktische proeven afleggen. Als eerste, een goede navigatie, in de meeste gevallen is het overvliegen naar het vliegveld hiervoor voldoende, verder zijn een paar doellandingen, met en zonder motor, en een overtrek (alleen bij drie-assers).   Na een, goed afgelegd, examen ondertekend de examinator een formulier dat dient voor de aanvraag van het uiteindelijke brevet. 

Men is nu in bezit van een brevet voor het  vliegen met een:     ultra-light vliegtuig

 

 

 

Start ] Omhoog ]

Laatst bijgewerkt: 22 oktober 2011