wie ben ik

Start Inhoud

 

Start

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mag ik mij ff voorstellen:

 

mijn naam is Peter Vergoossen,  
ben geboren in 1964,
opleiding;  na de Havo, MTS werktuigbouw en motorvoertuigentechniek 
van beroep: techn.commercieel medewerker  bij technische groothandel in aandrijvingen, machines en gereedschappen
en naast :
auto's, lekker eten en drinken, is mijn grootste hobby is :  
 
            "ultralight vliegen"

 

Opleiding

Na mijn Havo, heb ik  de keuze gemaakt met auto's beroeps matig verder te gaan. Ik heb toen overwogen de opleiding IVA te gaan volgen, maar dit leek mij toch iets te pittig voor mij.  De keuze viel op de "sterklas" MTS  werktuigbouw. We kregen daar veel praktijk en weinig theorie. Na twee jaar ben ik dan ook verder gegaan met een "kopklas" Motorvoertuigen techniek, gevolgd door een jaar stage. Een halfjaar voor mijn werktuigbouw en een half voor de motorvoertuigen. Na het behalen van mijn diploma's werd ik opgeroepen voor Militaire dienst. Omdat ik reeds in bezit was van een groot rijbewijs, werd ik ingedeeld bij de afd.  "zwaar transport"  

 

 

Beroep 

Na mijn diensttijd ben ik eerst ga werken als monteur/verkoper in een autoshop. Te gek, zou je zeggen , altijd werken aan super auto's !!! maar het tegendeel is waar! Lichamelijk was het erg zwaar! Ik ben toen gaan omkijken naar een andere baan in de techniek. Na een paar sollicitaties, ben ik terecht gekomen bij een technische groothandel, als balieverkoper. Na een overname en een overplaatsing ben ik terecht gekomen bij mijn huidige baas. Doordat het "klein bedrijf" is, zijn mijn huidige werkzaamheden zeer divers, en dat vind ik super. Ook aantrekkelijk is natuurlijk, dat ik maar, 4 dagen  van 9 uur werk. Die vijfde dag ben ik bezig een eigen vliegtuig te bouwen ( later hierover meer)

Vliegen

 Na 10 jaar, bijna ieder weekend  naar de motorcross te gaan, stopte mijn vriend  Hans met actief rijden.  Maar ja, wat ga je dan in het weekend doen?? De broer van Hans, Herman, was in het bezit van een vliegbrevet, en nodigde ons uit eens vlucht mee te maken. Bij het eerste aanzicht van zo'n ultralight, was mijn reactie: daar kruip ik niet in!!!! Hans aarzelde niet en stapte in. Na terugkomst van een lokale vlucht was Hans erg enthousiast, zo dat ik het er toch maar op moest wagen. Dit was mijn eerste vliegervaring. En ik wist meteen: 

 "dit wil ik ook zelf leren!!!!"

Vliegopleiding

Samen met Hans ben ik in 1991 begonnen aan de vliegopleiding in Maasmechelen. Na het behalen van het brevet hebben we met ons drieŽn, samen een toestel gekocht : OO-B23  ( zie foto's op: trikes ), een ultralight trike van franse makelaardij. 

Vele te gekke vluchten worden gemaakt. Ook groter afstanden werden niet geschuwd. Alleen de snelheid, en het buiten zitten begint te vervelen. Daarom ben ik in 1998 verder gegaan om mijn brevet "drieasser" (dit is ultralight met vaste vleugelen en  dichte cockpit) te behalen. In 1999 heb  ik mijn brevet en ga ik opzoek naar ander toestel. Na inwinnen van veel informatie, en testvluchten met diverse toestellen, kom ik weer  terecht bij Erik Reynders, de instructeur van Maasmechelen. Hij bouwt al verscheidende jaren toestellen, maar die hebben maar 1 zitplaats. Na een paar gesprekken kom ik te weten dat hij wel al tekeningen heeft gemaakt van de "twee-zitter", maar hij heeft nog geen concrete plannen. Afgesproken wordt dat ik hem ga helpen met het maken van de mallen, zodat begonnen kan worden met de bouw.   

 Vandaar dat deze site heet:   

"Bouw je eigen vliegtuig"

Veel plezier met het lezen en bekijken van deze site!

Peter

 

 

 

 

Start ]

Laatst bijgewerkt: 22 oktober 2011