Onzain vakantie

Start Omhoog Inhoud

 

Start Omhoog vervolg Onzain

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reisverslag Onzain , Frankrijk 2002, deel1

Op deze pagina informatie en leuke foto's van onze zomervakantie 2002. 

najaar 2001

Onder het genot van een lekker glas bier op het terras van Maasmechelen, word het idee geopperd, om een gezamenlijke zomervakantie te boeken naar Frankrijk. De keuze is gevallen op Onzain, in de buurt van Blois.Om dat de afstand voor een trike een beetje te ver is, word besloten de toestellen mee te nemen op de trailer, en met de auto te reizen. Het bijkomend voordeel is dat indien er zich slecht weer voordoet, we toch weer s'maandags naar ons werk kunnen. We hebben gezamenlijk besloten er maar één week te verblijven. Achteraf bekeken een beetje te kort!  Er volgen nog een paar samenkomsten op EBMM , de voorpret is al leuk !! 

19 juli 2002

En eindelijk is het zo ver!  Het is vrijdag , afgesproken is dat we, in kleine groepjes reizen, zodat iedereen zijn eigen tempo kan aangeven. Mijn groepje bestaat uit Walter-Tilly-Tom-Sam-Berry-Diana en Wim . Om  de ochtendspits bij Parijs te omzeilen, vertrekken we zéééér vroeg. Bijeenkomst is om 01.00 uur op de parkeerplaats in de buurt van het vliegveld Bierset ( Luik)  Na een lange nacht rijden arriveren we in Onzain. 

20 juli 2002

het is nu 11.00 uur zaterdag morgen. De temperatuur is een stuk aangenamer als wij ons. We zijn de eersten! of toch niet? Op het grasveld staat al een aanhangwagen. het is Jean en Olga, ze zijn al vrijdag aangekomen.  Tijd voor eens lekker uit te puffen op het terras bij een lekker glas bier. Bij de receptie krijgen we de eerste tegenvaller te horen. we krijgen geen chalets naar sta-caravans. Wat te doen?  We besluiten maar  te wachten  op de rest. In de loop van de middag druppelen alle andere ook binnen.

Hier heb je een overzicht van de camping/vliegveld.        Onderaan de foto zie je nog net een klein stukje van de landingsbaan      

                    

           http://www.camping-de-dugny.fr/

 

 

Na een kleine pilotenbriefing over de "do and don't -s",  gaan we naar de caravans. Na het uitpakken van onze spullen, beginnen we maar met het opbouwen van de toestellen. Het zonnetje steekt en er is bijna geen schaduw. Alles gaat een stuk langzamer, de vermoeidheid begint parten te spelen . Wim is super snel met opbouwen, maar ja , hij is nog jong én lening!!  Samen met Walter bouwen we de OO-A44 op, alleen bij het insteken van een van de latten van de vleugel gaat er een elastiek kapot. Walter ziet het nu helemaal niet meer zitten ( een hele week niet vliegen?) Na een kwartiertje frunniken lukt het ons toch deze weer vast te zetten. maar een tweede vleugel opbouwen zie ik weer niet zitten. 

Tijd voor het eten. Jean en Olga trakteren ons op chili-concarne.  Smaakt overheerlijk na zo een uitputtende dag. ( Jean/ Olga bedankt!) 

 

Het is nu bijna 21.30 uur , en we mogen tot 22.00uur vliegen. We moeten een keuze maken, of doorgaan met bouwen of....... Natuurlijk kiezen we er voor, om samen een verkennings- vluchtje te maken in de buurt.  Na het opstijgen zie we al direct; dit wordt "super" vliegen.  Na terug komst besluiten we toch maar de OO-B23 op te bouwen, beter in de koelte, bij schemer dan de volgende dag in de volle zon. Nagenieten met een lekker Belgisch biertje besluiten we dan toch maar vroeg te gaan slapen. Nou ja, vroeg? Doordat het overdag zo verschrikkelijk warm is geweest, de caravans staan in de volle zon. besluit ik maar de nacht door te brengen in de bus. Ik had uit voorzorg mijn luchtmatrasje meegenomen. Walter en Tom slapen in de aanhangwagen, achteraf geen goede keus, want s'nachts koelt het heel snel af. En ze proberen zich warm te houden met de hoezen van de vleugels.

 

Zondag 21juli

Na een zeer goede nachtrust, open ik s'morgens de deuren van mijn "slaapvertrek". Super, de zon schijnt weer! vandaag belooft weer warm te worden. Na een lekker ontbijt controleer ik de OO-B23  of hij weer vliegwaardig is! Een korte testvlucht word die met goed gevolg afgesloten. Alleen is het door de hoge temperatuur erg rommelig boven. En we sluiten het vliegen maar uit te stellen tot aan de avond. We leggen contact met Scotty, een Engelsman, die zijn brood verdient met het geven van rondvluchten. Met hem bekijken we de kaart voor leuke plaatsen/vliegvelden. Die avond kunnen we al diverse mooie plekken aanschouwen.  Bij terugkomst op het vliegveld hoor ik over de radio dat Berry een probleempje heeft. Vlak nadat hij het toestel op gras zet, geraakt hij in een grondloop. ( het toestel draait zich dan om zijn eigen as) Na de schrik te zijn bekomen, kan de balans worden opgemaakt: twee kromme wielen onder de Rans. Uit voorzorg had ik veel gereedschap en reservespullen meegenomen, ( zelfs een reservemotor!) maar wielassen van een Rans daar had ik niet aan gedacht. We besluiten de de wielen te demonteren om te zien wat er eigenlijk krom is. Maar wat nu te doen. Het is al laat die avond en we besluiten , om de volgende dag naar Blois te rijden om te zien of we ergens assen kunnen laten draaien. 

Maandag 22 juli

Op zoek naar assen !! de boer van de camping verwijst ons naar een truck-garage/annex sleepdienst . we hebben Walter meegenomen als tolk. Want een handgebaar voor : "wielas Rans"  ken ik niet. De  "patroon" zegt, tegen zijn knecht dat hij ons, de weg moet wijzen. We rijden achter hem aan, en tot onze verbazing rijden we weer terug richting camping. we komen bij een machinefabriek met zeer  complexe machines. Walter doet het woord en de man maakt ons duidelijk dat het namaken van de assen geen probleem is. Alleen hoelang gaat het duren en wat kost het? ( daar zijn we Nederlanders voor!)   Hij kijkt op zijn horloge , en zegt dat we precies om 16.50 uur terug moeten zijn, de prijs allen valt tegen € 150,= . Ik kijk Berry verrast aan, en we overleggen wat te doen, het is veel geld, maar een hele week niet vliegen!!!. De baas vraagt aan Walter waarom wij zo verbaast kijken, hij heeft toch vrienden-prijs gemaakt!! € 15,=  is toch geen geld? Dus toch een misverstand.   Na een middag van de zon genieten rijden we om kwart voor vijf  richting machinefabriekje, de assen liggen klaar , gedraaid in inch maat , voorzien van schroefdraad en spiebaan. Berry wil met €30,= betalen, maar de man zegt dat hij toch € 15 had afgesproken. Prijs was ook nog voor beide assen!!!  na een half uurtje sleutel staan de wielen weer onder de Rans, en kunnen we om 19.00 uur weer het luchtruim kiezen.

          

Hier een paar mooie foto's van kastelen die we zowel vanuit de lucht als vanaf de grond hebben mogen zien. 

   

 

klik op deel 2 om verder te gaan

 

 

 

Start ] Omhoog ] vervolg Onzain ]

Laatst bijgewerkt: 22 oktober 2011