2007

Start Omhoog Inhoud

 

Start Omhoog 2007 deel2

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10-11 maart 2007          Uit de winterslaap ontwaakt.

Na een lange tijd van slecht weer en/of weinig tijd, is het er eindelijk van gekomen: de eerste vlucht voor 2007!!!

Zaterdagmorgen eerst nog wat gereedschap ingeladen, en dan op naar het vliegveld!! Na het ophalen van de trailer,en het bereiken van het vliegveld zie ik véééél water. Gelukkig is de runway redelijk droog, maar de "opbouwplaats" is redelijk slecht. Ik kies voor de optie om het toestel maar op te bouwen op de normale autoparkeerplaats. Ik heb mij voorgenomen, eerst het toestel goed na te zien. Ik heb de accu conditie niet kunnen checken in de winter, dus heb ik uit voorzorg de startbooster maar meegenomen. Na het uitklappen van de vleugels sluit ik deze maar direct aan, zodat de accu kan "bijkomen".  Na het standaard inspectierondje, ga ik verder onder de motorkap. Niks bijzonders, alles oké !!! Er was nog een paar liter brandstof aanwezig, dus vul ik de tank met "verse naft". Na een paar keer primen, en het losdraaien van de propeller, probeer ik te starten. Na een paar seconden, slaat de motor nog niet aan, dan nog meer primer. Hij snuift de verse brandstof en komt direct tot leven!!! Op de choke, loopt de motor iets ruw, maar dit is normaal. Ook wat blauwe rook van de mengsmering, word snel minder. Na het opwarmen zet ik de motor af, voor een laatste check onder de kap. Voor de zekerheid maak ik de bougies nog schoon, en dan kan de kap dicht.  Na het invullen van het papierwerk, geh´t los!!!

Zoals vaker gezegd wordt, fietsen verleer je niet!! is dit nu ook van toepassing, het gevoel is er gelijk, ondanks de forse crosswind. Na een paar landingen gaat het weer als van ouds!!  Super gevoel!!!   Tijd nu voor wat poetswerk. We hebben voor de winter het toestel nog geheel gewassen, en het is nu alleen nog wat vlekjes wegwerken.  Tevreden het toestel weer "tijdelijk" opgeborgen!!!

Zondag weer verse benzine getapt, op naar het vliegveld. Ondanks het super weer is er weinig activiteit te bekennen. Na het voltanken zetten we koers richting Kerken, ( voor diegene die geen idee hebben waar dit ligt, vanuit het zuiden, tot aan Venlo en dan rechtsaf).We vliegen met een kleine boog via Roermond, waar we de vorderingen van de A73 te zien krijgen.

(meer foto´s staan op de site van Elly en Theo;  http://www.schumulder.nl/elly/A73Zuid.htm)

Bij de aansluiting vanuit Bruggen (D) staat een kilometers lange file. We blijven de het A73 traject volgen tot aan Venlo, hierna zetten we richting Kerken. Op het zweefvliegveld van Venlo zijn ze ook actief, boven het veld cirkelen diverse kisten. Om hun niet in het vaarwater te komen steek ik meer af dan nodig, totdat er een een kist aan de rechterkant te zien is.

Na het bekijken van een mooi kasteel ga ik uitzien naar het vliegveld van Kerken. Ze hebben vorig jaar een flinke hangaar gebouwd, en deze moet dus zeker opvallen. Na het ontwijken van een paar dorpjes, zie ik het vliegveld liggen. Ik roep over de radio op, maar hoor weinig terug. Ik volg het circuit, en land met de wind recht op de neus. 

We worden welkom geheten, en na ff rondgekeken te hebben in de nieuwe hangaar krijgen we een plaats op het "terras" aangeboden. Bij navraag is er ook koffie beschikbaar, zodat we lekker in het zonnetje kunnen genieten. In tussentijd land Peter ook met zijn trike. Samen bekijken we nog ff de hal van binnen.

Na een tweede kop koffie maken we ons op weg terug richting Heinsberg. Ik vlieg nu rechte lijn terug. 

Terug op Heinsberg zien we meer auto´s dan s´morgens!!  Als we uit het toestel zijn gestapt, zie ik Ben en Lil zitten. Ze genieten samen met nog andere clubleden van het zonnetje. Tot mij verrassing is er ook nog iemand die ik al (te) lang niet heb gezien/gesproken. Onze collega piloot uit Portugal, Paul is in het land!!! Na een korte babbel komt van Paul de vraag of hij eens mee kan vliegen. Natuurlijk kan dat!!!  We maken een kleine rondvlucht langs de vele windmolens. Paul moet erg wennen aan het direct sturen van het toestel, maar na een paar bochten, heeft hij het onder de knie.  Doordat mijn schakeling van de flaps niet is ingebouwd, zet ik het toestel met een flinke slip terug op het gras. Onder het genot van een koud-lauw biertje praten we nog ff verder over het vliegen in Portugal.  Bij het afscheid spreken we af ook eens een keer een rondvluchtje te maken in het zonnige zuiden.  Met een grote glimlach op het gezicht keren we huiswaarts. Afsluiting van een mooi weekend!!!  Mogen er nog vele volgen.....

verder naar   2007deel2.htm

 

 

 

 

Start ] Omhoog ] 2007 deel2 ]

Laatst bijgewerkt: 22 oktober 2011