
15 april 2003
Het is nu dinsdag. Het geconstateerde koelvloeistoflek, blijft een
probleem. Mijn eerste constatering was loszittende cilinderkop-moer. Maar helaas,
de werkelijke oorzaak zat dieper in de motor. Er is maar een manier het probleem
op te lossen: . Gehele motor demonteren! Na een goed uur sleutelen kunnen
we de motor mee naar huis nemen voor nadere inspectie. Na het verwijderen van de
cilinderkop, is het probleem zichtbaar: een van de tapeinden zit los
in de cilinder.

linkse de oude, rechts de nieuwe bout
Omdat de moer deel uitmaakt van de motorophanging, besluit ik maar op nummer
"zeker"en maak zelf een nieuwe moer Zodat er een beter
contactvlak ontstaat. Na grondige schoonmaak, en borging met Loctite, is de
motor weer klaar voor installatie. Dit zal iets langer gaan duren, dus neem ik
maar een dagje vrij.
18 april 2003
Goede Vrijdag. Onder het genot van een brandend zonnetje, kan de D54 uit zijn
tijdelijke verblijfplaats worden gehaald. Zonder motor toch een trieste aanblik.

Gelukkig is er voldoende tijd om eens alles heel goed te
controleren. De brandstoftank word voorzien van een sensor die de inhoud meet.
Op het instrumenten paneel verschijnt nu eindelijk een aanduiding van de
aanwezige hoeveelheid brandstof. Ook de expansietank van de koelvloeistof word vervangen, de oude
was van erg dunne kunststof, en was door de stralingshitte helemaal vervormd.

Rond 5 uur is de motor geheel gemonteerd, en kan worden proefgedraaid. Na een
paar minuten draaien check ik de motor nogmaals, gelukkig alles is droog, en
draait als een zonnetje!!!
21 april 2003
Tijdens het Paasweekend, zijn de vliegcondities, bijzonder goed.
De zondag gebruiken we om uitterusten, van het vele eieren zoeken. De maandag is
Herman uitgenodigd voor een feestje, dus sta ik er alleen voor. Ik heb gelukkig
geoefend om het toestel alleen op te bouwen, en er doen zich geen problemen
voor. Na de motor goed hebben proefgedraaid, besluit ik de motorkap te monteren,
en een eerste vlucht te maken. Alles verloopt goed, juiste temperaturen,
en geen lekkage meer. Nu bijtanken, en klaar voor vertrek. In de verte
hoor ik echter twee snorrende rotax-en, ff wachten wie dat zijn. Het is
André en Bartholumé. Ik verwelkom hun, en we drinken nog even wat op het
"terras". (helaas geen foto gemaakt) Na ene korte babbel vertrek ik
met bestemming Erkelenz. Na de start en een beetje hoogte winnen, word ik
door de "Flugleiter" er ,per radio, op gewezen dat ik te veel
oostwaarts vlieg, Maar ik laat hem, in mijn "goed duits" weten, dat ik
niet zo van landschappen hou, waar geen landingsplekken zijn. Hij wenst mij
alsnog "Guten Flug". Er is vandaag geen
wolkje aan de lucht, en erg rustig boven. Na een klein halfuurtje zie ik het
veld liggen. Ik zet de juiste radiofreq. op, er is weinig verkeer en krijg de
ingebruik zijnde baan "34" door. In voeg mij achter een C42 in
downwind, sorry "gegen-an-flug". In final ( end-an-flug) merk ik
dat er wel een serieuze crosswind staat. Ik zet de juiste vleugel in de wind, en
mik op de drempel. Als ik het toestel recht op de baan wil zetten, ben ik, te
laat met het voetenstuur en word door de wind iets van de baan geblazen. Hierbij
raak ik met het linkse wiel de baanmarkering. Gelukkig is dit maar een (halve)
kunststof tonnetje. Het springt alleen op en raakt de linker stabilo. Na
het parkeren van het toestel, inspecteer ik de schade, gelukkig alleen maar
lak. Dit was mijn slechtste landing tot nu toen.

Op
de toren word ik verwelkomt door een vriendelijk dame. Er staan
verschillende toestellen buiten maar er word weinig gevlogen. De meeste
toestellen die hier staan, zijn uit de duurdere prijsklasse, maar gelukkig ook
enkele klassiekers ( foto rechts is van een Kiebitz) Na een klein drankje op het
terras, vervolg ik de reis terug richting Heinsberg. Einde van weer een
mooie "vliegdag"
website (incl webcam!) vliegveld
Erkelenz-Kückhoven : http://www.fluggelaende.de/
door naar vluchten 2003 deel
4
